Tomasz Cylka
O tym, jak bardzo zmieniły się polskie miasta, dzięki 20-letniej obecności Polski w Unii Europejskiej, nie trzeba nikogo przekonywać. Wystarczy kilka minut spaceru, albo jazdy komunikacją miejską po wyremontowanych ulicach, by potem spojrzeć na archiwalne zdjęcia. Przepaść, albo rewolucja - to jakby nic powiedzieć.
-To był czas fascynujących zmian w każdym aspekcie życia miejskiego, od nowoczesnych inwestycji w infrastrukturę transportową po rozwój społeczny i kulturalny - nie ma wątpliwości Tadeusz Truskolaski, prezes Unii Metropolii Polskich (UW) i prezydent Białegostoku.
- To m.in. dzięki funduszom europejskim mogliśmy realizować ambitne projekty, które nie tylko odświeżają oblicze miast ale przede wszystkim poprawiają jakość życia mieszkańców.
Na przykład wsparcie finansowe dla budowy kolejnych odcinków linii metra w Warszawie czy modernizacji torów wodnych w Szczecinie wpłynęło pozytywnie na rozwój gospodarczy i mobilność regionów - dodaje.
MIASTA W CAŁEJ POLSCE ZMIENIŁY SIĘ NIE DO POZNANIA
Prezes UMP zwraca też uwagę, że inwestycje nie ograniczały się wyłącznie do poprawy infrastruktury. Rewitalizacja historycznych dzielnic, takich jak Wyspa Młyńska w Bydgoszczy czy inwestycje w kulturę i edukację w Lublinie, mają ogromny wpływ na rozwój społeczny i kształtowanie tożsamości lokalnej. - Białystok pozyskał ponad 4 mld zł wsparcia i dzięki temu zrealizowaliśmy projekty o wartości ponad 6 mld zł. Przebudowa ulic i centrum miasta, budowa obwodnicy śródmiejskiej i węzła komunikacyjnego w kierunku Warszawy, nowe autobusy niskoemisyjne, rewitalizacja terenów zielonych, stadion, ponad 170 km dróg rowerowych... - wylicza Truskolaski.
Największe miasta mają się czym chwalić. Z danych UMP wynika, że np. inwestycje w Krakowie obejmujące ponad 420 projektów - kulturalnych i edukacyjnych, rewitalizacyjnych, turystycznych i zdrowotnych - wyniosły około 5 mld zł z UE. Natomiast we Wrocławiu, dzięki pozyskaniu ponad 2,7 mld zł, zrealizowano prawie 600 inwestycji i projektów.
W kontekście społeczno-gospodarczym, członkostwo w Unii otworzyło dla naszych miast nowe horyzonty rozwoju.
Integracja z jednolitym rynkiem europejskim umożliwiła dostęp do nowych rynków zbytu oraz inwestycji zagranicznych, a to przyczyniło się do wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy - zwraca uwagę prezes Unii Metropolii Polskich.
REGIONY NIE SĄ GORSZE OD MIAST
Naszą krótką podróż po Polsce rozpocznijmy symbolicznie w centrum Polski. - Przez ostatnie 20 lat na Mazowszu wykonano 36 tysięcy różnych inwestycji, także tych realizowanych przez przedsiębiorców. Zbudowaliśmy tysiące obiektów kulturalnych, edukacyjnych, także w uczelniach wyższych. Kupiliśmy olbrzymią liczbę taboru dla spółek kolejowych. Dzisiaj Koleje Mazowieckie, SKM czy Warszawska Kolej Dojazdowa to zupełnie inny świat. Udało się nam także zbudować regionalny port lotniczy Modlin - mówi Adam Struzik, marszałek woj. mazowieckiego. Jedziemy na północ naszego kraju. Marcin Kuchciński, marszałek woj. warmińsko-mazurskiego, wymienia m.in. setki kilometrów nowych i zmodernizowanych dróg, nowoczesne szpitale, instytucje kultury, parki przemysłowe oraz wymierne wsparcie dla przedsiębiorców.
- W regionie takim jak nasz, nie do przecenienia są także inwestycje niewidoczne dla oka: sieci wodociągowe, kanalizacyjne i nowoczesne łącza. Nasza strategia zrównoważonego rozwoju całego regionu służy wszystkim mieszkańcom Warmii, Mazur i Powiśla - wskazuje Kuchciński.
- Ale moim zdaniem najistotniejsze są tak zwane inwestycje w człowieka: w edukację dostosowaną do zmieniających się potrzeb rynku pracy, podnoszenie kwalifikacji, pomoc w przebranżawianiu i nowoczesne kierunki nauki - uważa marszałek Warmii i Mazur. Na drugim biegunie Polski Marcin Jabłoński, marszałek woj. lubuskiego wciąż wraca pamięcią do 1 maja 2004 roku. - To właśnie na granicznym moście łączącym Słubice i niemiecki Frankfurt w symboliczny sposób zjednoczyliśmy się z Europą.
W miarę upływu lat wielu z nas zdaje się zapominać, a nawet świadomie nie doceniać korzyści, które przyniosło przystąpienie do Unii. Podróżowanie, praca oraz nauka wewnątrz wspólnoty stała się dla Polaków codziennością. Otwartość granic oraz wspólny rynek zmienił nasze postrzeganie świata i dal impuls do ogromnych zmian społecznych - przypomina Jabłoński.
W Lubuskiem są dumni choćby z trasy S3, dzięki której można komfortowo podróżować nad morze i południe kraju, mostu na Odrze w Milsku, na który mieszkańcy czekali kilkadziesiąt lat, Parku Technologii Kosmicznych, parków i stref gospodarczych. W sumie do regionu trafiły ponad 22 mld zł.
ŚLĄSK TO NIE TYLKO WĘGIEL
Jak wiele zrobiono na Śląsku, widzą nie tylko sami mieszkańcy, ale i ci, którzy jadą przez ten region na wakacje w Tatry czy Beskidy. Można się tu choć na chwilę zatrzymać i odwiedzić np. udostępnione turystom atrakcje - Ofertę turystyczną Zabrza stworzyły m.in Zabytkowa Kopalnia Guido i Sztolnia Królowa Luiza z trasą wodną. W 2023 roku miasto udostępniło Geopark w Grzybowicach. Jednym z kluczowych projektów, który odmienił kulturalne oblicze Zabrza była tez gruntowna renowacja Teatru Nowego czy adaptacja starej gazowni w dzielnicy Zandka na Centrum Usług Społecznych. Mieszkańcy Zabrza mogą korzystać z dwóch nowo otwartych centrów przesiadkowych zlokalizowanych w centralnej części miasta przy ulicy Goethego oraz w dzielnicy Rokitnica - cieszy się Małgorzata Mańka-Szułik, prezydent Zabrza.
Źródło: Gazeta Wyborcza