Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
OBSERWATORIUM DOTACJI - ŚWIATOWID Centrum Kreacji i Kompetencji Sp. z o.o. - odc. 12: Polscy przedsiębiorcy i inni beneficjenci już wydają 158 mld złotych  z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
14.06.2024

OBSERWATORIUM DOTACJI - ŚWIATOWID Centrum Kreacji i Kompetencji Sp. z o.o. - odc. 12: Polscy przedsiębiorcy i inni beneficjenci już wydają 158 mld złotych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest planem rozwojowym określającym cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy i inwestycje.

Dokument stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r.  (Dz.U. UE L 57 z 18.2.2021).

Zatwierdzenie KPO Polski 

  • 1 czerwca 2022 r. KPO został zaakceptowany przez Komisję Europejską
  • 17 czerwca 2022 r. KPO został zaakceptowany przez Radę UE
  • 21 listopada 2023 r. Komisja Europejska zaakceptowała zmianę KPO
  • 8 grudnia 2023 r. zmieniony KPO został przyjęty przez Radę UE.

Budżet KPO

Polska może otrzymać 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczną część budżetu KPO Polski przeznacza się na cele klimatyczne (42,7%) oraz na transformację cyfrową (20,85%).

Cel strategiczny, inwestycje i reformy KPO

Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym, co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska, a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych.

KPO wpisuje się w zalecenia Rady UE dla Polski (CSR) oraz Krajowy Program Reform. Obejmuje reformy i inwestycje, które zakończą do 31 sierpnia 2026 r.

Łącznie w KPO jest 54 inwestycji i 48 reform ujętych w siedmiu komponentach:

A. Odporność i konkurencyjność gospodarki
B. Zielona energia i zmniejszenie energochłonności
C. Transformacja cyfrowa
D. Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia
E. Zielona, inteligentna mobilność
F. Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
G. REPower EU

Reformy i inwestycje KPO, za które odpowiada Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Reformy:

A1.4 Reforma na rzecz poprawienia warunków konkurencyjności i ochrony producentów/konsumentów w sektorze rolnym
A2.4 Wzmocnienie mechanizmów współpracy pomiędzy sektorem nauki oraz przemysłem
B3.1 Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich
B3.3 Wsparcie dla zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w rolnictwie i na obszarach wiejskich

Inwestycje:

A1.4.1 Inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu
A2.4.1 Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego
B3.1.1 Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich
B3.3.1 Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich.

Kamienie milowe i wskaźniki KPO, za realizację których odpowiada MRiRW

A18G Wejście w życie nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi
A19G Przyjęcie przeglądu śródokresowego nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi
A39G Ustanowienie zasad korzystania laboratoriów i transferu wiedzy instytutów nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
B39G Opracowanie zasad terytorialnego ukierunkowania wsparcia inwestycji wodociągowych lub kanalizacyjnych planu odbudowy i zwiększania odporności na obszarach wiejskich
B21L Wejście w życie zmian w przepisach krajowych, które są niezbędne do poprawy warunków odnoszących się do odpornej gospodarki wodnej w rolnictwie i na obszarach wiejskich
A20G Przyjęcie kryteriów kwalifikacji beneficjentów w odniesieniu do wszystkich projektów objętych zakresem tej inwestycji;
A21G Wybudowane lub zmodernizowane centra przechowalniczo-dystrybucyjne oraz zmodernizowane rynki hurtowe;
A22G oraz A23G MŚP w sektorze rolno-spożywczym, które ukończyły projekty ukierunkowane na modernizację infrastruktury i wyposażenia;
A24G Organizacje charytatywne sektora spożywczego, które ukończyły projekty ukierunkowane na modernizację infrastruktury i wyposażenia;
A25G i A26G Rolnicy i rybacy, którzy zakończyli realizację projektów ukierunkowanych na modernizację infrastruktury i wyposażenia, skracają łańcuchy zaopatrzenia w żywność i wdrażają rozwiązania w zakresie rolnictwa 4.0 w ramach procesów produkcji;
A40G Laboratoria z nowoczesną infrastrukturą badawczą i analityczną w instytucjach poległych i/lub nadzorowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
B41G Dodatkowe przyłączenia ludności wiejskiej w zakresie infrastruktury wodnej;
B22L Przyjęcie kryteriów kwalifikacji w odniesieniu do zaproszeń do składania wniosków;
B23L Obszar gruntów rolnych/leśnych (w hektarach) korzystających z ulepszonego potencjału retencyjnego.

Kamienie milowe, za które odpowiada MRiRW, nie nakładają na obywateli opłat, nowych danin oraz barier legislacyjnych.