Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Oferta ŚWIATOWID Centrum Kreacji i Kompetencji na KOGENERACJĘ
20.07.2023

Oferta ŚWIATOWID Centrum Kreacji i Kompetencji na KOGENERACJĘ

ŚWIATOWID Centrum Kreacji i Kompetencji Sp. z o.o. przedstawia Ofertę dla przedsiębiorstw związaną z wdrożeniem kogeneracji w celu poprawy jego efektywności energetycznej i ekonomicznej.

Oferta dla przedsiębiorstw związana z wdrożeniem kogeneracji w zakresie:

1.Opracowania modeli finansowych dla inwestycji związanych z wprowadzeniem kogeneracji do przedsiębiorstwa w celu poprawy jego efektywności energetycznej i ekonomicznej.
2. Przeprowadzenia pozycjonowania dla wybranego modelu finansowego, wdrażającego kogenerację w przedsiębiorstwie dostępnych Funduszy Strukturalnych UE 2021 – 2027 Krajowego Planu Odbudowy (KPO) oraz innych krajowych i zagranicznych środków publicznych i komercyjnych w celu wyboru efektywnego i najbardziej optymalnego Funduszu.  
3. Opracowanie na podstawie otrzymanych dokumentów i informacji od Zamawiającego: TEASERA INWESTYCYJNEGO, dla projektu - przygotowując go do procesu aplikacyjnego związanego z pozyskaniem dotacji.
4. Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej do wybranego w ramach pozycjonowania funduszu/programu obejmującej:
4.1. Wniosek aplikacyjny.
4.2. Studium wykonalności /biznesplan.
5. Pomoc w skompletowaniu wszystkich niezbędnych załączników i oświadczeń i przygotowanie kompletnego wniosku do złożenia.

6. Doradztwo organizacyjne, programowe i ekonomiczne na etapie oceny formalnej i merytorycznej wniosku.
7. Doradztwo w zakresie realizacji i rozliczenia projektu.

1. KOGENERACJA
1.1. Kogeneracja – czym jest i jak otrzymać dopłaty?
Na szczycie Unii Europejskiej, który odbył się w grudniu 2020, potwierdzono, że celem klimatycznym państw członkowskich do 2030 roku jest redukcja emisji CO2 do poziomu 55% (w porównaniu z 1990 r.). Jest to spore wyzwanie dla polskiej gospodarki i wszystkich przedsiębiorstw, które obecnie korzystają z węgla. W związku z tym konieczne jest stopniowe przeprowadzanie zmian. Wiele firm już teraz decyduje się na wdrożenie procesu kogeneracji.

1.2. Czym jest kogeneracja i jak przebiega proces?
Kogeneracja to skojarzona produkcja energii. W jednym procesie technologicznym – spalania np. gazu lub biogazu – łączy wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła. Układ kogeneracyjny, zwany także blokiem kogeneracyjnym, to z języka angielskiego Combined Heat Power. Dzięki kogeneracji wykorzystujemy pierwotną energię znacznie efektywniej niż w przypadku produkcji w źródłach konwencjonalnych. Innymi słowy: do wytworzenia tych samych ilości prądu i ciepła zużywa się mniej paliwa niż podczas produkcji rozdzielonej. Do tego celu jest wykorzystywany kogenerator, który wraz z innymi urządzeniami stanowi zespół kogeneracyjny.  Decydując się na wprowadzenie kogeneracji jako źródła ciepła i prądu mamy do wyboru różne rozwiązania technologiczne, które można dopasować do możliwości firmy.

1.3. Do najczęściej stosowanych układów kogeneracyjnych należą:
1.3.1. W energetyce zawodowej:
- turbina parowa (przeciwprężna lub upustowo-kondensacyjna) zasilana parą wytwarzaną w kotle opalanym węglem i/lub biomasą;
- układ gazowo-parowy (turbina gazowa w układzie kombinowanym z odzyskiem ciepła);
- turbina gazowa z kotłem odzyskowym.
W tych technologiach nośnikiem ciepła produkowanym w kogeneracji głównie jest para wodna.
1.3.2. W energetyce niezawodowej– silnik spalinowy (tłokowy lub Stirlinga).
Uogólniając są to branże wykorzystujące prąd i ciepło w swoich procesach, ale zajmujące się produkcją czegoś innego np. przemysł, ogrodnictwo. Do tej grupy zakwalifikujemy też niektóre jednostki produkujące ciepło np. dla miasta. Flagowym przykładem kogeneracji mechaniczno-elektrycznej jest silnik samochodowy z prądnicą lub alternatorem. Różnica jest jednak taka, że w samochodzie ciepło jest w większości schładzane przez chłodnicę, a w silnikach spalinowych kogeneracyjnych wykorzystywane do produkcji ciepłej wody, którą można użytkować w procesie technologicznym np. zasilanie kotła parowego lub wodnego.

Jednak kogeneracja jest dostępna nie tylko dla tych przedsiębiorstw, które zajmują się produkcją na masową skalę i zużywają duże ilości energii. Możliwa jest również mikrokogeneracja, czyli rodzaj kogeneracji, do którego wykorzystuje się urządzenia o małej lub średniej mocy. W każdym przypadku konieczna jest oczywiście ocena opłacalności takiej instalacji. Im więcej energii zużywa dane przedsiębiorstwo, tym większa szansa na oszczędności płynące z kogeneracji.

1.4. Dlaczego warto i jakie branże stosują kogenerację?

Niskie straty energii pierwotnej
Straty energii pierwotnej niezbędnej do wytworzenia tej samej ilości energii elektrycznej i cieplnej w przypadku kogeneracji wynoszą około 40% mniej niż w przypadku konwencjonalnych metod. Innymi słowy: produkcja energii elektrycznej i cieplnej w procesie kogeneracji jest tańsza, aniżeli zakup energii elektrycznej z sieci oraz produkcja ciepła we własnej kotłowni. Zasada działania układów kogeneracyjnych przypomina działanie elektrociepłowni, które nie tylko wytwarzają elektryczność, ale wykorzystują także ciepło odpadowe. 

Dodatkowe korzyści finansowe
Poza tym, w przypadku kiedy wyprodukujemy zbyt dużo energii, możemy ją odsprzedać do sieci energetycznej. Dodatkowo możliwe jest wnioskowanie o premie, które uzyskuje się w ramach państwowego systemu wsparcia operacyjnego dla wysokosprawnej kogeneracji. Również dla przedsiębiorców decydujących się na kogenerację bardzo korzystnie wyglądają wskaźniki ekonomiczne realizacji inwestycji. Obecnie średni okres zwrotu nakładów finansowych wynosi kilka lat.

Kogeneracja chroni środowisko
Bardzo istotnym plusem tej metody jest redukcja złego wpływu na środowisko. Dzięki zastosowaniu kogeneracji ograniczamy emisję szkodliwych gazów cieplarnianych m. in. dwutlenku węgla, tlenki siarki oraz azotu i pyłów do atmosfery. Dzieje się tak, gdyż wysoka efektywność energetyczna podczas procesu kogeneracji oznacza mniejsze zużycie paliw. Wpływa to pozytywnie na jakość powietrza w najbliższej okolicy.

Bezpieczeństwo i niezależność
Ponadto kogeneracja to bezpieczeństwo i mniejsza zależność od zewnętrznych dostawców. Przede wszystkim nie jesteśmy zdani na sieć energetyczną i zależni od ewentualnych fluktuacji dostępnej mocy lub też awarii, do których może dojść z różnych powodów np. przerwanie zasilania z powodu wrastających gałęzi czy pochylonych drzew.

Jeszcze jeden plus to kompaktowość instalacji i zaoszczędzona przestrzeń. Agregaty kogeneracyjne odznaczają się modułową budową. Przez to czas budowy kompletnej instalacji jest krótszy, a sam koszt jej wykonania niższy. Wpływa to też na małą ilość miejsca wymaganego do zabudowy agregatu.

1.5. Polska premiuje firmy, które wybierają kogenerację
Państwo zachęca polskie przedsiębiorstwa do wdrażania tego procesu na szeroką skalę. W dniu 25 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, zwanej też „ustawą o CHP”. Jest to system wsparcia dla jednostek, które wdrażają kogenerację w swoich firmach. Wsparcie kogeneracji jest w formie premii kogeneracyjnej, premii gwarantowanej i premii kogeneracyjnej indywidualnej w zależności od rodzaju i mocy instalacji. Dla nowych, małych jednostek kogeneracyjnych przeznaczona jest tzw. premia gwarantowana. Firma produkująca energię w CHP ma ją zapewnioną na 15 lat od pierwszego dnia po dniu uzyskania decyzji o dopuszczeniu do systemu premii gwarantowanej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2048 r.

1.6. Jak otrzymać premię gwarantowaną?
Aby otrzymać premię gwarantowaną można skorzystać z możliwości zasilania produktem smartGAZ (zastosowanie zasilania LNG czyli lokalizacja takiego układu uniezależnia się od dostępu do sieci gazowej). Dla małych instalacji o zainstalowanej mocy elektrycznej do 1 MW uzyskanie dopłaty nie wymaga podłączenia do publicznej sieci ciepłowniczej, a nawet do publicznej sieci elektrycznej. Przedsiębiorstwo może zużywać całą energię na własne potrzeby i nadal otrzymywać wsparcie do każdej wyprodukowanej MWh energii elektrycznej.
Istotnym warunkiem jest to, by kogeneracja zachowała miano „wysokosprawnej”, a więc wykorzystanie energii cieplnej i elektrycznej w sposób efektywny musi przekraczać 85%. Poza tym firma zainteresowana dodatkiem finansowym musi wypełnić wniosek o dopuszczenie do systemu premii gwarantowanej przed podpisaniem umowy z wykonawcą lub/i dostawcą gazu oraz urządzeń. 

2. ŚWIADECTWA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ
Aby zagwarantować opłacalność ekonomiczną wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła oraz realizację przedsięwzięć efektywności energetycznej, konieczne było wprowadzenie systemu zachęt finansowych. Nie zagłębiając się w inne formy wsparcia, przewidziane dla przedsiębiorców realizujących przedsięwzięcia na tych polach, takie jak aukcje OZE, sprzedaż niewykorzystanej energii elektrycznej czy systemy premii kogeneracyjnej lub gwarantowanej, trzeba zauważyć, iż jedną z form zapewnienia premii finansowej jest umożliwienie przedsiębiorcom uzyskania świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, świadectw pochodzenia z kogeneracji oraz świadectw efektywności energetycznej. Prawa majątkowe wynikające ze świadectw są zbywalne
i stanowią towar giełdowy. Obrót nimi prowadzony jest na Towarowej Giełdzie Energii S. A. w Warszawie.
W celu stworzenia popytu na świadectwa i tym samym zagwarantowanie przedsiębiorcom określonego poziomu zwrotu z inwestycji, do ustaw regulujących zasady uzyskiwania poszczególnych rodzajów świadectw, wprowadzone zostały obowiązki uzyskania świadectw i przedstawienia ich do umorzenia Prezesowi URE. Alternatywną formą realizacji obowiązku, choć niekiedy ograniczoną zakresem (w przypadku efektywności) lub wymagającą zaistnienia szczególnych warunków (w przypadku OZE i efektywności) jest możliwość uiszczenia tzw. opłaty zastępczej na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Środki zgromadzone na rachunkach NFOŚiGW mogą być następnie wykorzystywane na realizację przedsięwzięć ukierunkowanych na ochronę środowiska.

Poszczególne rodzaje świadectw przyjęło się określać mianem kolorowych certyfikatów. Świadectwom efektywności energetycznej został przypisany kolor biały, świadectwom pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii kolor zielony, świadectwom pochodzenia z biogazu rolniczego kolor błękitny, świadectwom pochodzenia z kogeneracji kolor żółty, fioletowy i czerwony.

Podmioty zobowiązane do kolorowania energii:
1. W przypadku obowiązku kogeneracyjnego został on nałożony na:
1) odbiorcę przemysłowego, który w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji tego obowiązku zużył nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej oraz złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9a ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne,
2) przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej lub obrotu tą energią i sprzedające tę energię odbiorcom końcowym niebędących odbiorcami przemysłowymi, o których mowa w pkt 1;
3) odbiorcę końcowego, innego niż odbiorca przemysłowy, o którym mowa w pkt 1, będący członkiem giełdy w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;
4) odbiorcę końcowego, innego niż odbiorca przemysłowy, o którym mowa w pkt 1, będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 3, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
5) towarowy dom maklerski lub dom maklerski, o których mowa w art. 2 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych na zlecenie odbiorców końcowych, innych niż odbiorcy przemysłowi, o których mowa w pkt 1, na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany.

2. W przypadku obowiązku efektywnościowego, do kolorowania energii zobowiązani zostali:
1) przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdy w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 312) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;
3) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286, 2243 i 2244);
4) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprowadzający gaz ziemny w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, w odniesieniu do ilości tego gazu zużytego na własny użytek;
5) towarowy dom maklerski lub dom maklerski w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, na zlecenie odbiorców końcowych przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Natomiast w przypadku obowiązku OZE, do jego realizacji zobowiązani są:
1) odbiorca przemysłowy, który w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji obowiązku zużył nie mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 52 ust. 3 ustawy o odnawialnych źródłach energii;
2) przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej lub obrotu tą energią i sprzedające tę energię odbiorcom końcowym niebędącym odbiorcami przemysłowymi, o których mowa w pkt 1;
3) odbiorca końcowy inny niż odbiorca przemysłowy, o którym mowa w pkt 1, będący członkiem giełdy w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 622, 685 i 771), zwanej dalej "ustawą o giełdach towarowych", lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;
4) odbiorca końcowy inny niż odbiorca przemysłowy, o którym mowa w pkt 1, będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu przepisów ustawy o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 3, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1768, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o obrocie instrumentami finansowymi";
5) towarowy dom maklerski lub dom maklerski w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych na zlecenie odbiorców końcowych, innych niż odbiorcy przemysłowi, o których mowa w pkt 1, na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany.

Uwaga: Nie w każdym przypadku możliwa jest realizacja obowiązku poprzez wniesienie opłaty zastępczej. Brak ograniczeń w tym zakresie funkcjonuje jedynie w przypadku obowiązku kogeneracyjnego. W przypadku obowiązku OZE podmiot zobowiązany do realizacji obowiązku jest zobowiązany do jego wykonania w drodze przedstawienia świadectw pochodzenia do umorzenia, w sytuacji, gdy którakolwiek z średnioważonych cen praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego będzie niższa od wartości jednostkowej opłaty zastępczej, a stosowne certyfikaty oferowane są w obrocie na TGE. Brak certyfikatów w sprzedaży przez odpowiednio długi, określony ustawą czas, stanowi przesłankę realizacji obowiązku w drodze uiszczenia opłaty zastępczej, co ma na celu zapobieżenie wymierzaniu kar, w sytuacji gdy przedsiębiorcy nie mieli możliwości ich zakupu. Ustawa o odnawialnych źródłach energii wyróżnia dwa rodzaje średnioważonych cen praw majątkowych: tj. miesięczną i roczną. Ceny te publikowane są na stronie internetowej Towarowej Giełdy Energii S.A., co ma podmiotom zobowiązanym do realizacji obowiązku ułatwić weryfikację, czy przesłanki realizacji obowiązku w drodze uiszczenia opłaty zastępczej zostały spełnione.
W przypadku obowiązku efektywnościowego ustawodawca dopuścił w 2018 r. możliwość jego realizacji opłatą zastępczą na poziomie 10% niezależnie od wysokości cen praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów i ich podaży. W kolejnych latach realizacja obowiązku opłatą zastępczą, możliwa będzie tylko w przypadku, gdy oferowana cena praw będzie wyższa niż jednostkowa opłata zastępcza lub też brak będzie stosownych świadectw w obrocie na TGE. Obowiązek efektywnościowy może zostać zrealizowany również poprzez przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej, potwierdzone audytem efektywności energetycznej.
Ustawodawca posługuje się odmiennymi określeniami dla realizacji obowiązku efektywnościowego i obowiązków OZE oraz kogeneracyjnego. Obowiązek efektywnościowy odnosi się do uzyskania oszczędności energii finalnej, obowiązek OZE oraz kogeneracyjny do minimalnego udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia lub uiszczonej opłaty zastępczej.

3. POZYCJONOWANIE DOSTĘPNYCH ŚRODKÓW KRAJOWYCH I UE 2021-2027 NA FINANSOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ INWESTYCYJNYCH WPROWADZAJĄCYCH KOGENERACJĘ DO PRZEDSIĘWZIĘBIORSTW

3.1. Krajowy Plan Odbudowy (KPO)
Priorytet: Zielona energia i zmniejszenie energochłonności.
Działanie: Budowa instalacji OZE i kogeneracji.
Najbliższy termin: W trakcie ustaleń.
Poziom dotacji:  Pożyczka do 100 % kosztów kwalifikowanych.
                           Dotacja do 90 % kosztów kwalifikowanych.

3.2. Terytorialny Plan Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030
Priorytet: Zbilansowana energetyka rozproszona podregionów górniczych.
Działanie: Budowa instalacji OZE i kogeneracji.
Najbliższy termin: W trakcie ustaleń.
Poziom dotacji:  do 85 %.

3.3. Fundusze Europejskie do poszczególnych województw 2021-2027
Priorytet: Fundusze Europejskie na zielony rozwój.
Działanie: Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Najbliższy termin: Patrz harmonogramy naborów dostępne m. in. na stronach Urzędów Marszałkowskich.
Poziom dotacji:  do 85 %. 

3.4. Fundusze Europejskie do poszczególnych województw 2021-2027
Priorytet: Fundusze Europejskie dla społeczeństwa.
Działanie: Rewitalizacja obszarów miejskich, obszarów wiejskich i obszarów poprzemysłowych.
Najbliższy termin: Patrz harmonogramy naborów dostępne m. in. na stronach Urzędów Marszałkowskich.
Poziom dotacji:  do 75 %.

3.5. Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027
Priorytet: Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z EFRR.
Działanie: Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Najbliższy termin: od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Poziom dotacji:  do 85 %.

3.6. Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027
Priorytet: Wsparcie dla przedsiębiorców.
Działanie: Kredyt ekologiczny.
Najbliższy termin: od 13 czerwca 2023 r. do 17 sierpnia 2023 r.
Poziom dotacji:  Dotacja od 25 % do 80 % kosztów w zależności od rodzaju i lokalizacji inwestycji oraz wielkości przedsiębiorstwa. Wsparcie w formie dopłaty do części kapitałowej.

3.7. Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027
Priorytet: Wsparcie dla przedsiębiorców.
Działanie: Kredyt technologiczny.
Najbliższy termin: W trakcie ustaleń – przewidywany IV kwartał 2023 r.
Poziom dotacji:  Dotacja od 25 % do 80 % kosztów w zależności od rodzaju i lokalizacji inwestycji oraz wielkości przedsiębiorstwa. Wsparcie w formie dopłaty do części kapitałowej.

3.8. Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027
Priorytet: Wsparcie dla przedsiębiorców.
Działanie:  Ścieżka SMART Dostępność
Najbliższy termin: od 6 lipca 2023 r. do 30 października 2023 r.
Uwaga: Ścieżka SMART to jeden projekt, który może składać się z maksymalnie 7 modułów. Projekt obowiązkowo powinien obejmować co najmniej jeden z modułów: B+R lub Wdrożenie innowacji. Pozostałe moduły, tj. Infrastruktura B+R, Cyfryzacja, Zazielenienie przedsiębiorstw, Kompetencje, Internacjonalizacja mają charakter fakultatywny. Kogeneracja może być realizowana głównie w module Zazielenienie przedsiębiorstw. Realizacja modułów może być ze sobą powiązana lub mogą być realizowane niezależnie.
Poziom dotacji: od 10 % do 80 % w zależności od rodzaju wydatków, wielkości przedsiębiorstwa oraz lokalizacji inwestycji

3.9. Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027
Priorytet: Wsparcie dla przedsiębiorców.
Działanie:  Ścieżka SMART Ogólny
Najbliższy termin: od 10 maja 2023 r. do 30 października 2023 r.
Uwaga: Ścieżka SMART to jeden projekt, który może składać się z maksymalnie 7 modułów. Projekt obowiązkowo powinien obejmować co najmniej jeden z modułów: B+R lub Wdrożenie innowacji. Pozostałe moduły, tj. Infrastruktura B+R, Cyfryzacja, Zazielenienie przedsiębiorstw, Kompetencje, Internacjonalizacja mają charakter fakultatywny. Kogeneracja może być realizowana głównie w module Zazielenienie przedsiębiorstw. Realizacja modułów może być ze sobą powiązana lub mogą być realizowane niezależnie.
Poziom dotacji: od 10 % do 80 % w zależności od rodzaju wydatków, wielkości przedsiębiorstwa oraz lokalizacji inwestycji

3.10. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Program: Energia dla Wsi.
Priorytet: Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii na terenie gmin wiejskich i wiejsko-miejskich.
Działanie: 1. Wytwarzanie energii z biogazu rolniczego w warunkach wysokosprawnej kogeneracji o mocy elektrycznej powyżej 10 kW nie większej niż 1 MW i cieplnej powyżej 30 kW i nie większej 3 MW.
2. Instalacji wytwarzania energii z biogazu rolniczego w warunkach wysokosprawnej kogeneracji o mocy elektrycznej powyżej 10 kW nie większej niż 10 kW i cieplnej powyżej 30 kW i nie większej 30 MW.
Najbliższy termin: od 25 stycznia 2023 r. do 15 grudnia 2023 r.
Poziom dotacji:  Pożyczka do 100 % kosztów kwalifikowanych .
Dotacja do 50 % kosztów kwalifikowanych.

3.11. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Program: Energia Plus.
Priorytet: Odnawialne źródła energii.
Działanie: OZE i kogeneracja.
Najbliższy termin: od 1 lutego 2023 r. do 13 grudnia 2024 r.
Poziom dotacji:  Pożyczka do 85 % kosztów kwalifikowanych.
                          Dotacja do 50 % kosztów kwalifikowanych.

3.12. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Priorytet: Białe certyfikaty.
Działanie: System obrotu świadectwami efektywności energetycznej.
Najbliższy termin: nabór ciągły.
Poziom dotacji:  Wysokość wsparcia zależy od ilości zaoszczędzonej energii. 1 toe to ok. 2.000 zł. Minimum niezbędne do wzięcia udziału w systemie to 10 toe (116,3 MWh).

3.13. Bank Gospodarstwa Krajowego
Gwarancja Biznesmax
Priorytet: Gwarancje BGK.
Działanie: Bezpłatna gwarancja spłaty kredytu zaciągniętego na przedsięwzięcia z efektem ekologicznym realizowane przez MŚP.
Najbliższy termin: nabór stały.
Poziom dotacji : Zabezpieczenie kredytu do 2,5 mln euro (do 80 % kwoty kredytu). Dodatkowo szansa uzyskania dopłaty – 5 % wypłaconego kapitału, za każdy rok kredytowania z dotacją.

4. HARMONOGRAM WYKONANIA OFERTY PKT 1 – 7
4.1. Pkt. 1, 2 i 3 – do 6 tygodni od daty podpisania umowy.
4.2. Pkt. 4, 5 i 6 – do 4 tygodni od dnia ogłoszenia przez Instytucję Zarządzającą (IZ) wybranym funduszem terminu składania wniosków.
4.3. Pkt. 7 – zgodnie z harmonogramem Regulaminu Konkursu, ogłoszonego przez Instytucję Zarządzającą (IZ) wybranym funduszem/programem, do którego zostanie złożony wniosek aplikacyjny na pozyskanie dotacji dla Zamawiającego.

5. WYNAGRODZENIE WYKONAWCY OFERTY ŚWIATOWID CENTRUM KREACJI I KOMPETENCJI SP. Z O.O. – ROZLICZENIA FINANSOWE
1. Za realizację zadań określonych w pkt 1 – 7 Oferty Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie płatne w dwóch częściach:
1.1. Część pierwsza: za wykonanie zadań, określonych w § 1 pkt 1, 2 i 3 wynagrodzenie dla Wykonawcy wynosi 20.000,00 PLN netto + 23% VAT tj. 24 600,00 PLN brutto, płatne na podstawie Faktur VAT w terminie 7 dni od daty podpisania umowy;
1.2. Część druga: success fee za wykonanie zadań, określonych w pkt. 4, 5, 6 i 7  wynagrodzenie dla Wykonawcy wynosi 2,5% wartości netto otrzymanej dotacji przez Zamawiającego z wybranego funduszu/programu, płatne na podstawie faktury VAT w terminie 14 dni od daty wpłynięcia dotacji lub jej pierwszej transzy na konto Zamawiającego, przy czym 50% success fee płatna po otrzymaniu środków przez Zamawiającego i 50% po rozliczeniu projektu.
2. Wynagrodzenie success fee zgodnie z § 5 pkt 1 ust 1.2. nie będzie wypłacone Wykonawcy w przypadku niepozyskania przez Zamawiającego środków finansowych na realizację danego przedsięwzięcia inwestycyjnego określonego w § 1 niniejszej umowy.

6. BIURO OBSŁUGI OFERTY
Dział Współpracy Zewnętrznej ŚWIATOWID Centrum Kreacji i Kompetencji Sp. z o.o
Tel. Stacjonarny: 14-656-27-01
Tel. Komórkowy: 690-511-645
e-mail: biuro@interakcja.com.pl
www.interakcja.com.pl

7. PROJEKT UMOWY DOTYCZĄCY REALIAZACJI PRZEDMIOTU NINIEJSZEJ OFERTY – załącznik nr 1.

Opracowanie zamknięto w dniu 19 lipca 2023 r.
logo-swiatowid-1.png

Lista plików do pobrania

NazwaOpisData dodaniaRozmiarRozszerzeniePobieranie pliku
zalacznik-nr-1-projekt-umowy.pdf20.07.2023 493.96 KB Pobierz